Deze columns gaan niet per definitie over mediation, maar zijn meer bedoeld om discussies los te krijgen. Discussie = communicatie en door te communiceren lossen we heel veel conflicten op.  

De Nederlandse identiteit

Laatst zag ik een vooraankondiging van een documantaire over de Nederlandse identiteit. Ik heb het programma zelf niet gezien, maar centrale vraag zou zijn: is er een Nederlandse identiteit?
Goeie vraag! Een antwoord vinden we wellicht door eerst eens na te gaan wat er nu (nog) echt Nederlands is. Ik deed een kort onderzoekje en werd zwaar teleurgesteld.
Allereerst dacht ik aan mosselen. Dat is toch echts iets Nederlands? De beste mosselen komen uit onze provincie Zeeland. Helaas kom ik er achter dat de grootse partij op de mosselmarkt, het familiebedrijf Barbé, net de stap heeft gemaakt om een Duits-Nederlandse combinatie te worden. Dat wel onder de 'geweldige naam' Aquamossel. Ik hoop dat de mosselen minder waterig smaken dan de naam doet vermoeden....?
Geen mosselen, dan maar worst! De Hema-worst is wereldberoemd in Nederland. Maar ook nu teleurstelling. Meneer Marcel Boekhoorn, sinds enige tijd eigenaar van de Hema-worsten, is het nog niet echt gelukt om de Hema weer winstgevend te maken. Ook de worst is aan het verwateren! Zo wil Boekhoorn de Hema-produkten via andere winkelketens gaan verkopen. Dat is in het negentigjarige bestaan van de Hema nog nooit gebeurd
Geen mosselen, geen worst! Groente- en fruit dan maar? Van oudsher is Nederland toch een van de grootste producenten/leveranciers van groente en fruit. Dit vooral te danken aan de super effectieve wijze waarop deze sector werkt en natuurlijk ons 'kassenlandschap' in bepaalde delen van het land. Nee.... wederom een teleurstelling! Blijkt dat niet wij, maar juist onze zuiderburen, waarvan ik dacht dat ze alleen groot in friet waren, het grootste groente- en fruithandelsbedrijf van Europa bezitten. Het Belgische Greenyard zet per jaar een slorige 4 miljard om in wortelen, appels, peren en andere groentes en fruit. Extra pijnpunt: een kwart van de omzet realiseert het in Nederland.
Mijn Nederlandse identiteit is even zoek, maar ik voel er er niet slechter bij. Wel heb ik besloten niet uit te zoeken hoe het er bij staat met de Hollandse kaas, onze asperges, drop, haring en al helemaal niet met de oerhollandse wooden shoes.